You are currently viewing Ezért releváns a közösségi média marketing a B2B szegmensben

Ezért releváns a közösségi média marketing a B2B szegmensben

KrasznaiA_sima

Krasznai Adél

A technológiai újítások és a digitális transzformáció nem csak saját, de a vállalatok életében is jelen van, így kommunikációs tevékenységüket is meghatározza. Ez a változás folyamatosan alakítja a B2B marketing területét, emiatt kulcsfontosságú, hogy a vállalatok kommunikációs osztályai lépést tartsanak az iparági trendekkel, hogy versenyképesek maradjanak. Ezen trendek vezető eleme pedig a közösségi média felületeken lévő jelenlét, illetve az ide tartozó kommunikációs eszközök alkalmazása. De releváns lehet egy Facebook, Instagram vagy LinkedIn oldal egy B2B szegmensben tevékenykedő vállalat számára is?

A B2B szegmensben is vezető tartalommarketing-típus a közösségi média

A vállalatoknak a közösségi média felületeken folytatott marketingkommunikációs tevékenységei összetettek, ugyanis egyszerre alkalmazzák az integrált marketingkommunikáció szükséges eszközeit egyaránt az egyéni fogyasztók (B2C), illetve a vállalatok (B2B) eléréséhez. Korábbi kutatások alapján az volt a feltételezés, hogy a B2C vállalatok nagyobb hangsúlyt fektetnek a közösségi média használatára (Arnould és Thompson 2005), az utóbbi időkben azonban „nemcsak a B2C, hanem a B2B vállalatok is felismerik a közösségi média erejét és hasznát, mint a kapcsolati marketing […] új megközelítését”. (Chatzithomas et al 2014, 85. oldal). A Statista (2020) adatai alapján például Észak-Amerikában már a közösségi média a vezető tartalommarketing-típus a B2B szegmensben már egészen 2019 óta. Tehát elmondható, hogy a sikeresség érdekében napjainkra elengedhetetlen a multinacionális vállalatok számára – akár B2C, akár B2B –, hogy jelen legyenek a közösségi média felületeken.

B2C stratégiák a B2B marketingben

Ahogyan mindennapjainkra is elmondható, hogy a szakmai és a magánélet közötti határ szép lassan összemosódik, a B2B kommunikációs stratégiák is úgy közelítenek a B2C stratégiák felé. Mindez a gyakorlatban úgy jelenik meg a Forbes (2021) forrása szerint, hogy a B2B vállalatok egyre inkább olyan eszközöket alkalmaznak, amelyek hagyományosan a személyes kapcsolatok kialakítására koncentrálnak és leginkább a B2C szegmensben alkalmazottak kommunikálása is egy olyan lehetőség, amelyre minden B2B vállalatnak szüksége van – akár értékelések, akár egyéb kreatív koncepciók formájában. Hiszen az UGC több organikus forgalmat és konverziót eredményez azáltal, hogy a leghitelesebb tartalmat biztosítja mind a felhasználók, mind a Google keresőmotorja számára. Az UGC egyfajta „társadalmi biztosíték”, ráadásul a konverziókat is javítja (Sprague, 2021).

Visszaigazolás a fogyasztói oldalról is

A közösségi média felhasználási trendeket azonban kulcsfontosságú megvizsgálni a fogyasztói oldalról is a B2B kommunikációt folytató vállalatok esetén is. Herold 2018-as kutatásai alapján például a Facebook felhasználók 66%-a, Twitter felhasználóknak pedig a 85%-a azt állítja, hogy nem csak hogy fontosnak tartják a vállalatok jelenlétét ezeken a platformokon, de kifejezetten szeretik is követni őket és ezeken a felületeken értesülni az aktualitásokról. Emellett a LinkedIn-t – ami az egyik legnépszerűbb B2B közösségi média felület – az emberek több mint 40%-a az új, vállalatokkal kapcsolatos tartalmak iránti érdeklődés és informálódás miatt használja. Összességében elmondható, hogy a B2B szegmensben is a releváns (digitális) marketingkommunikációs felületek közé sorolandó a közösségi média platformjainak használata – és a fentiekben felsoroltak mellett ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy napjainkra szinte alig találunk olyan vállalatot (legyen az B2B vagy B2C), amely nincs jelen ezen felületek egyikén sem.

Források:

● Arnould, E. J. és Thompson, C. J. (2005): Consumer Culture Theory: Twenty Years of Research, Journal of Consumer Research, 31 (4), 868–882. oldal

● Chatzithomas, N., Boutsouki, C., Hatzithomas, L., és Zotos, Y. (2014): Social media advertising platforms: a cross-cultural study, International Journal on Strategic Inno-vative Marketing, Vol.01, 74-90. oldal

● Forbes.com (2021): 15 B2B Technology Marketing Trends To Watch In 2021, Forbes Communications Council, elérhető: https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/2021/05/05/15-b2b-technology-marketing-trends-to-watch-in-2021/, letöltés dátuma: 2021.10.11.

● Herold, K. (2018): How People Use Social Media in 2018, The Manifest, elérhető: https://themanifest.com/social-media/how-people-use-social-media-2018, letöltés dátuma: 2021.10.11.

●   Statista (2021): Leading content marketing types and tactics used by B2B marketers in North America as of July 2019, elérhető: https://www.statista.com/statistics/271562/content-marketing-tactics-used-in-b2b-communications-in-north-america/, letöltés dátuma: 2021.10.11.