You are currently viewing A hús-vér Facebook algoritmus 2021-ben

A hús-vér Facebook algoritmus 2021-ben

algoritmus-perepelica.jpg

Perepelica Kirill

Akinek sikerül az emberek figyelmét lekötni, az nyer. A legtöbb közösségi média oldalnak az üzleti modellje erre épül, a Facebook esetében a bevételeinek 98%-a fizetett hirdetésekből származik. A cégek évente kumuláltan több tíz milliárd dollárt öntenek ezekre a reklámokra. Hogy éppen mi jelenik meg ezek közül számunkra, azt az algoritmus fogja eldönteni. Emiatt is érdemes mindig nyomon követni a változásokat, a cikkben erről és pár gyakorlatias tippről lesz szó, hogy minél több emberhez eljusson akár organikusan a bejegyzésünk.

Az a fránya algoritmus

A közösségi médiák algoritmusa egy bonyolult, automatikus számítási rendszer, ami eldönti, hogy melyik bejegyzés jelenjen meg legfelül a képernyődön, vagy hogy milyen sorrendben lásd a dolgokat. Tulajdonképpen ő a rendező az online hálózatok világában. Ez azért is egy örökzöld téma, mert folyamatosan változnak a súlyok és az összetevők a kalkulációkban, így érdemes minden érintettnek naprakésznek lennie az alakulásokkal kapcsolatban.

Hogy jutottunk el ide?

A Facebook hajnalán a boltok tulajdonosai azért csatlakoztak az oldalhoz, hogy az üzletük híre minél több embert elérjen egyszerűen, ahelyett, hogy tetemes összeget fizetettek volna egy-egy weblap elkészítéséért. Ekkor még sikeres is volt, ám ezt kihasználva a monetizációs gépezet beindult és az oldal döntései miatt levették az üzleti profilok bejegyzéseinek az organikus elérését. Ez azt eredményezte, hogy ugyanannyi figyelem eléréséért egyik napról a másikra már fizetni kellett.

2009-et írunk, amikor a kronologikus hírfolyam szerepét átvette az újszülött algoritmus. Ez az évek során rengeteget alakult, míg elértünk 2018-ig, amikor komoly változásokat eszközöltek a rendszerben. A technológiai óriás vezetőinek a célja ezekkel az intézkedésekkel az volt, hogy a felhasználók által eltöltött idő mennyisége helyett az eltöltött idő minőségére fókuszáljanak. Így az olyan bejegyzéseket kezdték el priorizálni, amelyek a legtöbb kommentet, legtöbb reakciót, legtöbb Messenger megosztást kapták. Ezt a változást sok bírálat érte és éri a mai napig, hiszen sokszor az álhírek terjedését is ez segíti elő.

Így nyerhetsz 2021-ben online

A szakértők szerint 2021-ben ezeket priorizálja a Facebook:

  • Kommentek száma és hosszúsága
  • Reakciók száma és különbözősége
  • Poszt típusa (Videó, kép több embert ér el)
  • A közeli barátok és családtagok bejegyzései továbbra is előnyt élveznek az üzleti profilokkal szemben
  • Annak a felhasználónak a posztjait gyakrabban látod, akivel a legtöbbször interakcióba lépsz vagy annak, akivel ritkán, viszont a tartalmára rengetegen reagálnak

A Facebook stratégiájában azonban régóta megfigyelhető, hogy olyan közösségeket szeretnének építeni, amelyek egy téma köré szerveződnek. 2021-ben ez a trend egyre csak erősödik. Emiatt a csoportokba és az eseményekhez történő felhasználói bejegyzések hatalmas előnyt élveznek az algoritmus számításaiban.
Pláne, ha egy-egy poszt alatt kialakul egy diskurzus, ami magával hozhat rengeteg reakciót is.

Nem is beszélve arról, hogyha egy ember meg van hívva egy csoportba, de azt nem fogadta el egyből, viszont abba a csoportba publikálnak valamit, akkor az ugyanúgy meg tud jelenni az illető hírfolyamában, felkínálva az újbóli csatlakozási lehetőséget a csoportba.

Építsünk hús-vér közösséget

Összefoglalva tehát érdemes üzleti profilként egyből egy Facebook csoportot is létrehozni a vásárlóinknak, érdeklődőinknek, aminek építésébe energiát kell fektetnünk. Emellett külön eseményeket is jó, ha létrehozunk alkalomadtán, ahova rendszeresen posztolunk kép vagy videó formájában is.

2021-ben minél emberközelibb, hús-vér vállalkozást, céget, szervezetet kell építenünk, hogy boldoguljunk az online térben. Közösséget kell teremtenünk, ahol a céges maszk mögül kibújva, transzparensen és őszintén, emberként kommunikálunk. Így nem fogunk elveszni a zajban és ezeket az erőfeszítéseket az algoritmus is meg fogja hálálni. Akár ingyen.

Források:
Dayana Mayfield (2021): Social Media Algorithms 2021: Updates & Tips by Platform, storychief.io
Letölthető:
https://storychief.io/blog/en/social-media-algorithms-updates-tips#:~:text=The%20most%20significant%20updates%20for,you’re%20composing%20a%20post. Letöltés dátuma: 2021.01.15.
Mándó Milán (2020):
A Facebook algoritmus működése, amit minden marketingesnek, cégnek tudnia kell, Minner.hu
Letölthető:
https://minner.hu/a-facebook-algoritmus-mukodese-amit-minden-marketingesnek-cegnek-tudnia-kell/ Letöltés dátuma: 2021. 01. 15.
Paige Cooper (2020): How the Facebook Algorithm Works in 2020 and How to Make it Work for You, blog.hootsuite.com Leölthető: https://blog.hootsuite.com/facebook-algorithm/ Letöltés dátuma: 2021. 01. 16.