You are currently viewing Forma-1 Költségvetése: Milliárdok a Pályán

Forma-1 Költségvetése: Milliárdok a Pályán

forma-1-eszter

Mészáros Eszter

A Forma-1 nem csupán a pályán dúló versengésről szól, hanem egy nehezen belátható gazdasági játékról is, ahol az autók mellett jelentős összegek száguldanak a technológiai fejlődés jegyében. De vajon mennyibe kerül valójában egy Forma-1-es csapat részvétele ebben a versenyben? Hogyan alakul a költségvetés, és milyen, folyamatosan változó korlátokat szab a FIA?

Mekkora összeg forog kockán?

A sportág egyre növekvő népszerűségre tett szert az elmúlt 5 évben, mely jelentős mértékben köszönhető a közösségi média szerepének, valamint a Netflix „Drive to Survive” címmel futó, exkluzív dokumentum sorozatának.  A Forma-1 rekordmennyiségű nézővel erősen indította a 2022/23-as szezont, meghaladva a 2,5 milliárdos bevételt. Bár befektetőkből eddig sem volt hiány, hiszen 2010-től 2018-ig az ezúton termelt összeg meghaladta a 17 milliárd dollárt, a sportág a jövőben még nagyobb hírnévre tehet szert, számos befektetőt tudva maga mögött. A különböző csapatok befektetői közt a legnagyobb szerepben az egyes autógyártó cégek állnak, mivel hatalmas marketing lehetőségként tekintenek a Forma-1-re, remélve, hogy a győzelem vonzóbbá teszi őket a potenciális vásárlók számára. Fontos kiemelni a pilóták szerepét, hiszen egyre inkább teret nyer az egyénen alapuló hírnév is, mellyel jelentős összegeket generálnak csapatuknak a versenyzők. Bár az ő fizetésük jelentősen függ a teljesítménytől, az egyes pilóták évi 1-60 millió dollár közötti összeget tehetnek zsebre, csapattól függően.

 

forma-1
Forrás: Network Ten

Csapatok versenye a milliárdokért

Az egyes csapatok költségvetése számos tényezőtől függ, beleértve a technológiai fejlesztéseket, a pilóták szerződéseit, valamint a logisztikai kihívásokat. Ebben a versengésben még a legnagyobb játékosok is megizzadnak néha, tekintve, hogy egy csapat éves költségvetése könnyedén meghaladja a 400-500 millió dollárt. Ebben a rendkívül gyorsan változó költségvetési versenyben minden cent számít, így a versenyképesség érdekében folytatott küzdelemben a csapatok igyekeznek mindent bevetni.

Gazdasági fordulat: A Forma-1-es költségkorlátok világa

A sportágban jelentős fordulatot jelentett a 2021-ben bevezetett költségkorlátozási rendszer, amely szabályozza:

  • a csapatokon belüli fizetéseket (kivéve a pilótákat, valamint a 3 legmagasabb fizetéssel rendelkező csapattagot),
  • a versenyhétvégék kiadásait (leszámítva az utazási költségeket),
  • valamint az autók fejlesztésére fordítható összeget (a motor fejlesztési költségeitől eltekintve).

A szabályok megszegése jelentős következményekkel jár (a szabályszegés mértéktől függően), ami jelenthet bajnoksági pontlevonást, vagy pénzbeli bírságot is. Fontos kiemelni, hogy a limit nem foglalja magába a marketing és szponzorációs kiadásokat, így ebben az aspektusban szabadkezet kapnak az egyes csapatok. A korlátozott területeken jelenleg (a 2022/23-as szezonban) 140 millió dollárral gazdálkodhatnak, ez a 2021/22-es kerethez képest 5 milliós csökkenést jelent, a FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) bejelentése szerint pedig az elkövetkező két szezonban is fenntartják az 5 milliós redukciós lépcsőt. Ezen rendszer célja, hogy egyensúlyt teremtsen a tehetősebb, és a kevésbé tehetős csapatok között. A korlátozások egyúttal a fenntarthatóság irányába is mutatnak, biztosítva, hogy a sportág ne csak a „gazdagok játékszere” legyen.

Mi jár a trófea mellé?

Az egyes futamokon és a világbajnokságon elért helyezések további pénzügyi dimenziót adnak a Forma-1-nek. A jogdíjak és prémiumok a csapatokat és versenyzőket extra bevételhez juttatják, ahol minden futam rangot és pénzt is jelent. A kulcsfontosságú gazdasági tényezők között a televíziós jogdíjak, a szponzorációk, és a reklámjogok játszák a legmeghatározóbb szerepet. Emellett a FIA is hozzájárul a nyereményhez, hiszen a világbajnokságon elért helyezések alapján közel 1 milliárd dollár kerül kiosztásra a csapatok között.

 

A Forma-1 pénzügyi kanyarjai olykor kiszámíthatatlanok, de a költségvetés korlátozásai és az élmezőny egyre erősödő versengése egyre inkább ráirányítja a figyelmet a sport gazdasági hátterére. A költségvetés nem csupán a gyorsaságról szól, hanem egy stratégiai játékról, ahol az innováció, a technológia, és a gazdálkodás egyaránt kulcsszerepet kapnak. A Forma-1 pénzügyi pályáján a száguldás mellett az egyensúly is kritikus szerepet játszik.

Források:

Horton, P. (2023). It’s a New Day for Formula 1. The New York Times. [online] 28 Jul. Available at: https://www.nytimes.com/2023/07/28/sports/autoracing/formula-1-owners-investments.html.

Investopedia. (n.d.). Austrian Grand Prix Starts Tomorrow: Here’s How F1 Teams and Drivers Make Millions. [online] Available at: https://www.investopedia.com/the-economics-of-formula-1-here-s-how-f1-teams-and-drivers-make-millions-7555800.

Akabas, K.B., Badenhausen, K. and Akabas, L. (2023). Formula 1 Team Value 2023 Rankings. [online] Sportico.com. Available at: https://www.sportico.com/feature/formula-1-team-value-rankings-1234727512/.

Kabra, A. (2023). How do F1 teams make money? Understanding the economics of racing outfits. [online] www.sportskeeda.com. Available at: https://www.sportskeeda.com/f1/news-how-f1-teams-make-money-understanding-economics-racing-outfits.

Shinde, A. (2023). Financial Regulations in Formula One. [online] Medium. Available at: https://medium.com/@shindeatharva676/financial-regulations-in-formula-one-d41b879b8b24.

Smith, L. (n.d.). How the FIA polices F1’s cost cap — and what’s changed since Red Bull’s breach. [online] The Athletic. Available at: https://theathletic.com/4607168/2023/06/14/f1-cost-cap/.