You are currently viewing A tudatos vásárlás ereje – Bojkottálás Egyiptomban

A tudatos vásárlás ereje – Bojkottálás Egyiptomban

A hidegháború vége óta nem volt ilyen magas az erőszak mértéke a világban, mint napjainkban. Tavaly 59 fegyveres konfliktust jegyeztek fel, amelynek csaknem a fele (28) Afrikát érintette. Ennek következtében a humanitárius csoportok és a civil társadalmi szervezetek egyre nagyobb kihívásokkal néznek szembe. Bár a különböző hírportálokon keresztül szinte minden információ azonnal eljut hozzánk, mégis tehetetlenek vagyunk. Legtöbben ugyan érzünk empátiát az áldozatok iránt, de meggyőződésünk, hogy nincs elég erőforrásunk valódi segítség nyújtásához. Vagy mégis?

Mit jelent bojkottálni?

Az 1919-es forradalom idején az egyiptomiak különféle eszközökkel álltak ellen a brit gyarmatosításnak, amelyek közül kiemelkedik a „bojkott”. Az első felhívás 1921-ben jelent meg egy egyiptomi újságban „Bojkott…Bojkott” címmel. Az író (Abdulmataal Helmy Al-Sayed) a gyarmatosítók döntéseinek, politikájának és áruinak visszautasítására szólította fel az olvasókat. A felhívásnak jól megfigyelhető gazdasági hatása volt, jelentős veszteségeket okozva a megszállóknak.

Bojkottálásról akkor beszélünk, amikor a résztvevők megtagadják egy termék megvásárlását, vagy egy tevékenységben való részvételt, ellenszenv kifejezéseként. Alkalmazzák nyomásgyakorlás eszközeként is, bizonyos feltételek teljesülésének céljából. Többek között irányulhat egy személyre, vállalatra, vagy szervezetre is.

Bojkott kezdete Egyiptomban

A jelenleg is zajló izraeli hadműveletekre reagálva az egyiptomiak ismét a jól bevált eszközzel tiltakoznak. Elterjedtek az izraeli megszállást támogató országokból származó áruk bojkottálására irányuló kampányok. Sok egyiptomi úgy véli, hogy ezek az országok zöld utat adtak a gázai civilek elleni izraeli bűncselekményeknek. A bojkottkampány célja a Gázai övezet és az egyiptomi gazdaság támogatása.

A kampány a Bojkott, Megfosztás és Szankciók (BDS) mozgalom nyilatkozatával kezdődött, amelyben minden országot felszólítottak, hogy fogadják el ezt a hatékony gazdasági fegyvert. 

Magukra a palesztin civil társadalom képviselőiként hivatkozva, felszólítják a nemzetközi civil szervezeteket világszerte, hogy vezessenek be széleskörű bojkottot. Kérnek mindenkit, hogy gyakoroljanak nyomást saját államukra, vezessenek be embargót és szankciókat Izrael ellen. Emellett az izraeli embereket is kérik, hogy az igazságosság és a valódi béke érdekében támogassák ezt a felhívást.

Ezeket az erőszakmentes büntető intézkedéseket mindaddig fenn kívánják tartani, amíg Izrael nem ismeri el a palesztin nép önrendelkezési jogát, a nemzetközi jog előírásainak megfelelően. 

A mozgalom a jelenlegi bojkottkampány prioritásai közé sorolt néhány nemzetközi márkát, köztük a Pumát, a francia Carrefour csoportot, a francia AXA biztosítótársaságot, a HP-t, a SodaStreamet, a Hyundai Heavy Industries-t, a Caterpillart, a Hitachit, a Volvót, a Chevront és a német Siemens csoportot. 

A Food Today nevezetű weboldalon is megjelent egy úgynevezett bojkottlista, amelyben olyan európai és amerikai áruk, valamint világcégek szerepelnek, amelyek hivatalos oldalukon, vagy pénzügyi hozzájárulással közvetlenül támogatták a konfliktust. Az adott vállalatra rákattintva részletesen lehet olvasni arról, hogy a szervezet állásfoglalása szerint mik a listára kerülés okai. A weboldalon továbbá van lehetőség egyiptomi helyettesítő termékek megismerésére és továbbiak ajánlására is. 

 A szervezet fő célja az, hogy az egyiptomi piacot elárasztó globális márkákkal szemben helyi alternatív termékeket népszerűsítsenek. A közösségi médiában elterjedő „Made in Egypt” kezdeményezéshez csatlakozók olyan hashtageket használnak, mint a #DoNotPayForTheirBullets, #BoycottOccupationGoods, #Boycott és #DidYouKillAPalestinianToday.

bojkott Izrael ellen

A vállalatok reakciója az összefogásra

A kampány különösen meglepte azokat a vállalatokat, amelyek azt hitték, hogy a helyi piacon való dominanciájuk megvédi őket a bojkott kockázatától. 

Néhány márka, például a McDonald’s Egyiptom, bejelentette, hogy ellenzi a Gázai övezet blokádját és támogatja Palesztinát. Kijelentették, hogy 20 millió egyiptomi fontot adományoznak a gázai segélyezési kezdeményezések javára. A bejelentés és az elhatárolódási kísérlet ellenére a McDonald’s (akárcsak a Pepsi, a Coca-Cola, vagy a Hardee’s) jelentős pénzügyi veszteségeket szenvedett. Több száz dolgozó elbocsátására, üzletek bezárására kényszerültek és voltak, akik 50-60 százalékos árcsökkentéseket jelentettek be a helyileg forgalmazott termékekre. 

A Papa John’s Pizza egyiptomi ügynöke, a Vantage Egypt bejelentette, hogy tavaly október óta nem fizet franchise-díjat a Papa John’s Internationalnak. A cég közleménye szerint ennek oka az, hogy elkerülje a kétségeket, amelyek a gázai megszállás támogatásával kapcsolatban merülhetnek fel.

Helyi alternatívák

Több százezren csatlakoztak a bojkottkampányhoz, és olyan egyiptomi alternatív termékeket támogatnak, mint a Juhayna, a Bride’s Tea, a Corona csokoládé, a Spirosbats üdítőitalok, a Safi és a Hayat víz, valamint a Savo mosószer. Ezek a több ezer egyiptomi termék közé tartoznak, amelyeket a múlt század eleje óta gyártanak, de a külföldi termékekkel szemben meggyengültek, vagy ideiglenesen teljesen eltűntek. Érdekesség még, hogy a kampány résztvevőinek többsége korábban nem volt tisztában az összes általa használt termék egyiptomi alternatíváival.

A helyi termékek iránti kereslet növekedése csökkenti az importálás mértékét. Ezáltal az egyiptomi vállalatok esélyt kapnak arra, hogy nagyobb arányban lehessenek jelen a helyi piacon, kielégítve a fogyasztói igényeket és növelve a munkalehetőségeket.

Több kereskedelmi platform is bejelentette, hogy támogatja az egyiptomi termékeket. A Jumia Egypt például különleges kedvezményeket kínál az egyiptomi termékekre időszakosan, akár 30%-os árengedményt is adva minden termékre. A kekszeket és csokoládékat gyártó Shamadan eladásai októberben, mintegy 20%-kal nőttek a vállalat adatai szerint.  A Fredal, egy mosószereket és parfümöket gyártó egyiptomi vállalat eladásai 40%-kal nőttek a bojkott kezdete óta. A havi termelés mintegy 4 millió csomagról, közel 6 millió csomagra nőtt.

Ezzel egyidőben a kutatások azt mutatták, hogy a bojkott időszakában népszerűvé vált helyi termékek közül többnek is emelkedett az ára. Ilyen például a Spirosbats üdítőital, amelynek palackonkénti ára 8 egyiptomi fontról 15 fontra emelkedett. A vállalat 350%-os forgalomnövekedésről számolt be és jelenleg naponta 150 000 csomagot gyárt, ami a gyár maximális termelési kapacitása. 

Problémát jelenthet, hogy a nagykereskedők közül néhányan kihasználják a helyzetet áraik emelésére, amivel a kiskereskedőket is erre kényszerítik.

bojkott helyi termékek választásával

forrás: The Arab Weekly

Mi érződik a mindennapokban?

Volt szerencsém helyiekkel beszélgetni arról, hogy hogyan voltak képesek szinte az egyik napról a másikra megváltoztatni a vásárlási szokásaikat és megfigyeltem, hogy miként épült be a mozgalom a mindennapjaikba.

Teljesen más hangulata van például bemenni egy McDonald’s-ba Egyiptomban, mint Magyarországon. Régen lehetetlen volt szabad asztalt találni, ma pedig az alacsony árak ellenére is, szinte üresek az éttermek. Főként csak fiatalokból álló társaságokkal lehet találkozni, akik még nem figyelnek különösebben az ilyen jellegű döntéseikre. A franchise 2023-as októberi és novemberi bevételeiben körülbelül 70%-os visszaesést tapasztalt a 2022-es évhez képest.

Amikor egy út menti kisboltban megálltunk vizet venni, az eladó egyből kiemelte, hogy a kért kiszerelésből csak bojkottált márkájút tud adni, de kisebb kiszerelésből van nekik helyi is. Ezután nem arra kérdezett rá, hogy melyik kiszerelést szeretnénk, hanem arra, hogy a bojkottált, vagy a helyi terméket. Ennél is meglepőbb, hogy a legtöbb éttermekben már nem is kérdezik meg, hogy melyik teát szeretné a vendég, egyből az egyiptomi alternatívát viszik ki. Azon helyeken is az egyiptomi márkát választják, ahol esetleg még szerepel egy köztudottan bojkottált termék az étlapon. Amikor egy család megvendégeli a rokonokat, barátokat, akkor is különösen figyelnek arra, hogy milyen márkák kerülnek az asztalra. 

A beszélgetések során kiderült, hogy a tudatosság mellett más tényezők is szerepet játszottak a gyors változtatásban. Olyan mértékben beépült az emberek életébe ez a gondolkodásmód, hogy már nem az számít különlegességnek, ha valaki csatlakozik a törekvéshez, hanem az lóg ki a sorból, aki nem csinálja. Teljesen normalizálva lett ez a helyzet és sokszor nem a közzétett listákból, hanem egymástól értesülnek arról, hogy melyik márkákat „nem szabad” támogatni. Senki nem fog Coca Cola-t, vagy Lipton teát rendelni, ha a körülötte lévő 20 másik asztalnál észrevehetően senki nem azt, hanem a helyi alternatívát fogyasztja. Ha meglátnak a másik kezében egy bojkottált terméket, akkor kihasználják az alkalmat egy szúrós megjegyzésre. Ezek mellett szakértőktől is folyamatosan kapnak információkat a helyi márkák támogatásának előnyeiről. 

Ami a gazdasági bojkottakciók egyiptomi munkaerőre gyakorolt hatását illeti, a helyiek nem érzik úgy, hogy a kampány miatt csökkent volna a munkalehetőségek száma, vagy befolyásolta volna a béreket. Elmondásuk szerint, ha bezár egy étterem, akkor azzal egyidőben nyílik két új egyiptomi hely. Ezeket az új éttermeket nyitás után mindenki egyből ki akarja próbálni. Már nem lepődnek meg azon, ha órákon keresztül kell tömött sorokban várakozni arra, hogy egyáltalán leülhessenek. Példaként említették a Hagoga nevezetű, főként helyi ételeket felszolgáló éttermet is, ahová egy ismerős által tudtak csak bejutni hosszas várakozás nélkül. 

„Nincs elég pénzünk támogatni az áldozatokat, de minden nap el tudjuk dönteni, hogy kinek adjuk a pénzünket.”

Úgy gondolják, hogy csak megszokás és akarat kérdése, hogy át tudnak-e térni a megszokottról egy hasonló, de új ízvilágú ételre, vagy egy másik sportmárkára. Természetesen van különbség, de nem panaszkodnak, hiszen úgy gondolják, hogy ez a kis lemondás semmi azon szörnyűségekhez képest, amelyeket emberek naponta elszenvednek a konfliktus miatt. Nem akarják ölbe tett kézzel nézni. Nem zavarja őket az sem, ha nem érnek el óriási eredményeket.

Összegzés

A bojkott tehát egy olyan eszköz, amellyel pénzügyi befolyásunkat felhasználhatjuk arra, hogy olyan értékek mellett álljunk ki, amelyek számunkra fontosak. Bár lehet, hogy nincs elég pénzünk közvetlenül támogatni a rászorulókat, a fegyveres konfliktusok áldozatait, vagy megállítani a globális felmelegedést, de mindenkinek van egy hatásos eszköz a kezében, a mindennapi döntései. Ha tudatosan választjuk meg, hogy mely cégeket, vagy termékeket támogatjuk, azzal, mint Egyiptom példájából is látszik, érezhető eredmény érhető el gazdaságilag és társadalmilag is.

Források:

  • Jasmine, O. (2024) What is the Boycott, Divestment and Sanctions movement?, ethnical consumer

letöltés helye: https://www.ethicalconsumer.org/ethicalcampaigns/boycotts/bds-israel-boycott ideje: 2024.10.30.

  • Rabab, A. & Mohamed, A. (2023). The Impact of Boycotting Israeli Products in Egypt

letöltés helye: https://zawia3.com/en/econ-2/ ideje: 2024.10.30.

  • Mariam, M. (2024) ‘Drink a watermelon smoothie — it’s better’: Egyptian local businesses gain popularity as global brands face the wrath of Gaza solidarity boycotts, The New Arab 

letöltés helye: https://www.newarab.com/features/global-brands-face-wrath-egypts-gaza-solidarity-boycotts ideje: 2024.11.01.

  • Boycotts list, ethnical consumer

letöltés helye: https://www.ethicalconsumer.org/ethicalcampaigns/boycotts ideje: 2024.10.31.

  • A világháború óta nem volt ilyen sok fegyveres konfliktus, mint most (2024), világgazdaság

letöltés helye: https://www.vg.hu/kozelet/2024/06/a-vilaghaboru-ota-nem-volt-ilyen-sok-fegyveres-konfliktus-mint-most#google_vignette ideje: 2024.10.30.

  • saját tapasztalat és személyes interjú Kairóban élő emberekkel, (2024)