You are currently viewing A közösségi autómegosztás jövője, avagy négy keréken a sharing society felé

A közösségi autómegosztás jövője, avagy négy keréken a sharing society felé

kozossegi_automegosztas

Virágos Gergő

 

A közösségi autómegosztó, avagy carsharing szolgáltatások népszerűsége az utóbbi években robbanásszerű növekedésen ment keresztül. Ebben nemcsak a világjárvány okozta bezártságnak, valamint a fenntartható gondolkozásmód folyamatos terjedésének, hanem az egyes carsharing szolgáltatók kommunikációjának is meghatározó szerepe volt. Nézzük, vajon minek köszönhetik növekvő népszerűségüket, és „hova fajulhat” elterjedésük?

Meg(nem)osztó társadalom

Kétségtelen, hogy a sharing society, vagyis a “megosztó társadalom” – az egyes erőforrások igazságos és optimális, tehát hosszú távon fenntartható elosztásán alapuló, az állampolgárok alapvető életfeltételeinek, jogos igényeinek kielégítésére törekvő berendezkedés – egyik kulcseleme a közösségi mobilitás. Révén, hogy az autómegosztás lehetővé teszi az emberek számára, hogy csak akkor használjanak autót, amikor valóban szükségük van rá, felmerül a kérdés, vajon feltétlenül szükség van-e annak birtoklására is annak használatához? Miért szolgálhat jó alternatívaként a carsharing, mint közösségi mobilitási szolgáltatás, és miért lehet jó alternatíva a saját tulajdonú autókkal szemben?

A válasz röviden: saját autót fenntartani költséges és környezetszennyező.

A Jövő Mobilitása Szövetség, valamint a GreenGo által végzett kutatások ugyanis kimutatták, hogy a saját tulajdonú gépjárművek átlagos kihasználtsága 3-4 %, tehát az autó az idő 96 %-ában áll, valamint kiszámolták, hogy évi 9000 megtett kilométerig egy carsharing szolgáltató takarékosabb megoldást tud nyújtani a felmerülő mobilitási igény kielégítésére.

Költséghatékonyság és kényelem

Intenzívebb autóhasználat esetén, tehát az említett 9000 kilométeres határ felett az autómegosztás költséghatékonysága ugyan elvész, azonban továbbra is mellette szól a – a környezettudatosság mellett – a kényelem. Az autók ugyanis tisztán, üzemkész állapotban várják átmeneti gazdáikat, tehát nem kell vesződni a megfelelő gumiabroncs, az ablakmosó folyadék vagy épp a motorolaj megfelelő állapotának biztosításával. Ezen túlmenően az autómegosztás felszabadít a szervizelés, balesetek és a parkolási díjak adminisztratív terheitől is, valamint a parkolóhely kérdésével sem kell foglalkoznunk, mivel az utcán bárhol letehetjük, illetve bárhonnan felvehetjük az egyes járműveket.

Környezet és fenntarthatóság

Ami a környezeti terhelést illeti, a Jövő Mobilitása Szövetség felméréséből kiderül, hogy a perc, valamint kilométer alapú díjazás révén, a carsharing felhasználók jellemzően kevesebb kilométert tesznek meg, mint azok, akik saját autóval közlekednek. Ez egyetlen megosztott gépjármű esetén évente átlagosan 12 tonnával kevesebb szén-dioxid kibocsátást eredményezne, révén, hogy egy carsharing autó átlagosan 8 db saját tulajdonú helyett képes praktikus, kényelmes és költséghatékony alternatívaként szolgálni. Mindemellett számos parkolóhelyet is felszabadítana a közös autók használata, hiszen a magántulajdonú autókkal szemben, a megosztott gépjárművek szinte folyamatosan használatban vannak.

Eszköz vagy státuszszimbólum

Az autómegosztás a 25–34 éves korcsoportban kiemelkedően népszerű, elvégre sokan nincsenek tisztában azzal, mennyibe kerül egy autó fenntartása, ugyanakkor elsődleges kérdés, hogy megéri-e saját autót fenntartani. Mivel a korosztály jellemzően rugalmasabb, és kiemelten fontosnak tartja a költséghatékonyságot és fenntarthatóságot, így jó alternatívaként tud szolgálni egy közösségi autó használata. Ezt támasztja alá az is, hogy az elmúlt 30 évben a személygépkocsik státuszszimbólum szerepe jelentősen csökkent, a fiatalok között pedig egyre elterjedtebb a szolgáltatások nyújtásán, azok igénybevételén alapuló gondolkozásmód. Ennek társadalmi szintű beágyazódása viszont egy lassú folyamat, melynek támogatására, a megszokott felállással szemben, a fiatalabb korosztály mutathat jó példát.

Kilátások

A közösségi autómegosztás népszerűsége vélhetően a következő években is tovább fog növekedni. Az AutoWallis előrejelzései szerint például a carsharing használók száma Budapesten már rövid-közép távon is az ötszörösére nőhet. A szolgáltatók népszerűsége ugyanakkor nem csak a közlekedési szokásokat, illetve a nagyvárosi közlekedésről való gondolkodást, hanem a társadalmi normákat és értékeket is átalakíthatja. A tulajdonról és tulajdonlásról alkotott képet formálja, valamint támogatja az erőforrások optimális elosztását, a társadalom, mint közösség (együtt)működését. Így haladunk tehát a közösségi autómegosztással a megosztó társadalom felé.