Az Ipar 4.0 kifejezés a negyedik ipari forradalomra utal. Ebben az időszakban a fejlődés mozgatórugója az információs technológia és az automatizáció összefonódása, mely alapjaiban változtatja meg a gyártási, szolgáltatási módszereket. Az Ipar 4.0 a gyártó folyamatok minden területét lefedi, növeli az átláthatóságot, és új szintre emeli a vevői értékteremtést.
Számos eltérő technológia (eszköz, módszer, folyamat) tartozik az Ipar 4.0 alappillérei közé. Ezek egyike a kiterjesztett valóság (angolul: Augmented Reality; AR), mely valós idejű digitális tartalmakat, adatokat képes kivetíteni a valódi világba. Ez lényegében azt jelenti, hogy olyan digitális forrásból származó információt képes megjeleníteni a hétköznapi világunkban, melyet normális esteben nem látnánk, hallanánk, éreznénk. A technológia jelenleg mobil eszközökön jelenik meg legyakrabban, ám egyre elterjedtebb a különféle kéz nélkül is használható okoseszközökön való alkalmazása is. Ilyenek például a fejre illeszthető kijelzők és az okos szemüvegek. Ez a technológia lehetővé teszi, hogy a fizikai tevékenységekkel párhuzamosan dolgozzák fel az adatokat az emberek a különféle munkafolyamatok során. Ezáltal gyorsabban és pontosabban lehet az információkat feldolgozni, döntéseket hozni, illetve a feladatokat is hatékonyabban lehet elvégezni. A technológia gazdasági jelentőségét mutatja továbbá, hogy a PwC tanulmánya szerint a kiterjesztett valóság több, mint ezer milliárd dollárral fog hozzájárulni a globális GDP-hez 2030-ra. Ez annak köszönhető a kutatás szerint, hogy az AR hatékonyabbá teszi a vállalkozások működését, gyorsítja termelési folyamatokat, illetve a fogyasztói élményt is növeli.
A kiterjesztett valóság számos iparágban használható technológia, melynek sokféle alkalmazási módja terjedt el, és áll jelenleg is fejlesztés alatt. Az AR hasznos lehet például a termékfejlesztés során, hiszen lehetővé teszi 3D modellek kivetítését, fizikailag is megjelenő hologramok formájában. Ezáltal a mérnökök képesek alaposabban kiértékelni, és javítani a dizájn koncepciót. Ezt követően, a gyártási folyamatban az AR képes valós-idejű, pontos információt szolgáltatni a munkások számára, ezáltal csökkentve a hibák előfordulását, és növelve a termelékenységet. Sőt, a minőségellenőrzésben is szerepet kaphat a technológia, hiszen képes szenzoradatok vizualizálására és hibakezelési információt is szolgáltat. Ezen felül logisztikában is számos alkalmazási lehetőség adódik, például a komissiózás, vagy az árumozgatás során. A DHL-nél például AR technológia vezeti a munkavállalókat az adott csomaghoz a raktáron belül, és kalkulálja ki a leggyorsabb utat a következőhöz. A vállalat a rendszer bevezetése által 25%-os növekedést ért el hatékonyságban, illetve jelentősen csökkent a hibák száma, valamint nőtt a munkavállalói elégedettség is. Végül szeretném kiemelni, hogy a technológia az egészségügyben is hatalmas előnyt jelenthet. Gyakorlati példa a Microsoft terméke, a HoloLens, melyet műtétek során is lehet alkalmazni. A termék az operáló orvosnak segít azáltal, hogy digitális képeket vetít ki egyenesen a látóterébe. Ezáltal valós adatokat, képeket, diagramokat láthat az orvos a páciensről anélkül, hogy félre kéne néznie, ezzel magára hagyva a beteget.
Látható tehát, hogy a kiterjesztett valóság számos üzleti folyamat hatékonyságát képes növelni, ám eredményezheti akár egyes iparágak, üzleti modellek teljes átalakulását is. Az utolsó egységben, az AR transzformáló hatását mutatom be, elsőként a marketing és értékesítési tevékenységekre fókuszálva. Ebben a szektorban kiterjesztett valóság segítségével ugyanis az fogyasztói élmény és elégedettség új szintjéhez vezethetnek az AR megoldások, melyek jelentős versenyelőnyt is biztosíthatnak az adaptálók számára. A kiterjesztett valóság lehetővé teszi, hogy a vásárlók megtekintsék az általuk preferált termékeket akár hologram formában. Így erre a digitálisan létrehozott képre hagyatkoznak a döntéshozatalkor is. Tehát egyértelműen jelentős potenciált hordoz magában a technológia marketing szempontból, valamint hozzájárul az ügyfélélmény növeléséhez, és a márkahűség kialakításához is. Példaként említhetjük az Ikea ’Place’ applikációját, melynek segítségével bútorokat lehet kivetíteni az otthonunkba, így tesztelve, hogy mutatna az adott darab a szobában. Azonban koránt sem ez jelenti a technológia határát, hiszen a 3D vizualizációnak köszönhetően a tömeges személyre szabást is lehetővé tenné. 2019-ben a Levi’s ruházati cég vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy hamarosan eltűnnek a méretek, mert a test-szkennelésnek köszönhetően elérhetővé válnak a teljesen ránk szabott ruhadarabok. Ez természetesen hatással lenne a teljes gyártási folyamatra, valamint az értékláncra is, így alapjaiban változtatná meg a teljes iparág működését. A jövőben az AR lehetővé tenné a fogyasztók számára, hogy alaptípusok közül válogassanak (például ruha, bútor, vagy akár autó tekintetében), majd azokat személyre szabják, és egyből meg is tekintsék az adott terméket a valóságba kivetítve, és mindezt akár kényelmesen otthonról is megtehetnék. Jelenleg csupán lassú, ám határozott elmozdulás mutatkozik ebbe az irányba. A Deloitte 2020-ban készült kutatása szerint 1 éven belül 100 millió fogyasztó fog AR technológiát igénybe venni vásárláskor, akár otthonról, akár az üzletekben. A trendek tehát egyértelműek, azonban fontos kijelenteni, hogy a technológia adaptálása még nem jelent egyértelmű sikert. Kiemelt jelentőségű az értékteremtés szempontjából, hogy a technológia a fogyasztók számára legfontosabb terméktulajdonságokat képviselje. Hiszen ezek akár iparáganként vagy célpiaconként is eltérhetnek. Úgy gondolom, ezen felül érdemes kiemelni azt is, hogy nem mindig előnyös a gyors implementáció. Hiszen nem csupán magára a technológiára kell fókuszálni, hanem a teljes ökoszisztémára, illetve érdemes a régi és az új ökoszisztéma közti kapcsolatot is figyelembe venni. Végezetül fontos megjegyezni, hogy egy ilyen jellegű AR beruházás, mely akár a teljes vállalati működést megváltoztathatja, nagyon kockázatos. Fontos tehát alaposan felmérni a költségeket és a potenciális kockázatokat, illetve az implementációt sem érdemes elkapkodni, előnyösebb lehet követő magatartást folytatni ezeknél a beruházásoknál.
Összességében úgy gondolom, hogy a kiterjesztett valóság mind a hétköznapi, mind az üzleti életben jelentős potenciált hordoz magában, meghatározó lehet hatékonyság, gyorsaság és fogyasztói élmény szempontjából is. Azonban a vállalatoknak csupán megfontoltan és megalapozott döntéseket hozva érdemes befektetnie AR megoldásokba, hiszen ez jelenleg nagyon innovatív terület, mely magas kockázatot hordoz.
Források:
Chylinski, M. et al. (2020): Augmented reality marketing: A technology-enabled approach to situated customer experience. Australasian Marketing Journal (AMJ), Vol. 28, Issue 4, pp. 374–384.
Cook A. et al. (2020): Augmented shopping: The quiet revolution. Deloitte Insights. https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/us/articles/6367_Augmented-shopping/DI_Augmented-shopping.pdf Letöltés dátuma: 2021. 03. 18.
Craig, A. B. (2013): Understanding Augmented Reality. (Digitáis kiadás) Elsevier, Waltham (USA). https://doi.org/10.1016/C2011-0-07249-6 Letöltés dátuma: 2021.03.18.
Murthi S.- Varshney A. (2018): How Augmented Reality Will Make Surgery Safer. Harvard Business Review Digital Articles, pp. 2–5. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=buh&AN=128873407&site=eds-live Letöltés dátuma: 2021.03.08.
Porter M. E.- Heppelmann J. E. (2017): Why every organization needs an augmented reality strategy. Harvard Business Review, Vol. 95, Issue 6, pp. 46-57.
PwC (2019): Seeing is believing, How virtual reality and augmented reality are transforming business and the economy. https://www.pwc.com/gx/en/technology/publications/assets/how-virtual-reality-and-augmented-reality.pdf Letöltés dátuma: 2021. 03. 18.
Quandt M.- Knoke B.- Gorldt C.- Freitag M.- Dieter Thoben K. (2018): General Requirements for Industrial Augmented Reality Applications. ScienceDirect, Vol.72, Pp 1130-1135.
The possible future of safe agreements: smart contracts as one application of blockchain
The success of Bitcoin introduced the idea of blockchain to the world, however many people still associate the technology with cryptocurrencies, and cryptocurrencies only, while many...
Olvasd el a teljes cikket!Létezhet stabil kriptovaluta? – röviden a stablecoin jelenségről
A kriptovaluták legnagyobb gyengesége a volatilitás. Ez jelentősen megnehezíti egy stabilés biztonságos tranzakciókra épülő rendszer kiépítését.
Olvasd el a teljes cikket!